Rukoushetki vihkimisen vuosipäivänä

Rukoushetki voidaan pitää avioliittoon vihkimisen vuosipäivänä tai muulloinkin avioparin sitä toivoessa. Sen johtaa pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Rukoushetki voidaan viettää myös perhepiirissä. Sopivia paikkoja rukoushetkelle ovat esimerkiksi kirkko, kappeli tai koti.

Rukoushetkessä kiitetään yhteisestä elämästä ja pyydetään siunausta tuleviin vuosiin. Rukoushetken jälkeen voidaan viettää yhteistä perhejuhlaa. Monet parit, jotka aikoinaan pitivät pienet häät, haluavat vuosipäivän rukoushetken jälkeen juhlia suuremmalla joukolla. Avioliittoon vihkimisen vuosipäivän rukoushetki on usein merkittävä juhla avioparille ja heidän lapsilleen.

Rukoushetkessä voidaan toivottaa siunausta liitolle, tai se voi ilmaista kiitollisuutta yhdessä eletyistä vuosista. Sitä voidaan viettää myös avioparia koskettaneen kriisin jälkeen vahvistukseksi sitoutumiselle. Rukoushetkeä vietetään usein myös avioliiton merkkipäivänä, kuten hopea- tai kultahääpäivänä.

Rukoushetken rakenne

Virsi tai vihkilaulu
Johdantosanat
Psalmi