Diakonia mukana auttamassa

Elämää ei voi kukaan ennakoida. Joskus talous voi mennä solmuun itsestä riippumattomista syistä.

Diakonian palvelut

Diakoniatyöntekijät tarjoavat keskustelu- ja kriisiapua sekä toimeentuloon liittyvää apua. Ota yhteyttä, sovitaan tapaaminen toimistolle tai kotiisi. Diakoniatyöntekijät päivystävät toimistolla maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina klo 9 - 10.

Diakonian palvelut ovat maksuttomia kaikille. Sinun ei tarvitse kuulua kirkkoon apua saadaksesi.

Toimi näin hakiessasi taloudellista apua diakoniasta:

• Ota yhteysdiakoniatyöntekijään puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostitse.
  • Diakoniatyöntekijät eivät pääsen Kelan ja sosiaalitoimen tietokantaan. Ota mukaan samat liitteet, jotka olet lähettänyt Kelaan ja sosiaalitoimeen. Diakoniatyöntekijän kanssa täytät avustushakemuksen, jossa kartoitetaan tulo- ja menotiedot sekä muut asiaan liittyvät kohdat.
  • Avustustarpeen ja kokonaiskuvan selvitessä diakoniatyöntekijä voi päättää avustuksesta heti tai avustustarpeesta riippuen tehdään erillinen avustushakemus eteenpäin päätettäväksi.
  • Diakonia-avustuksena voi saada tarpeesta riippuen ruoka-apua, ostokortteja hankintoihin, esim. ruokaan ja vaatteisiin tai apua laskun maksamiseen.
  • Diakoniatyössä pyritään ihmislähtöisesti auttamaan, ohjaamaan ja tukemaan vaikeassa elämäntilanteessa olevia aineellisesti, henkisesti ja hengellisesti. Voit luottamuksella keskustella kaikista mieltäsi painavista asioista.
Risti kädessä.

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa