Rippikoulu

Rippikoulu on seurakunnan kasteopetusta.

Yhdeksän kymmenestä sodankyläläisesta nuoresta käy rippikoulun. Rippikoulussa tutkaillaan yhdessä kristinuskon perusteita ja elämän suuria kysymyksiä. Rippikoulu on monelle arvokas kokemus, jota muistellaan vielä vanhanakin. Rippikoulun käytyäsi voit tulla konfirmoiduksi, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle, saat oikeuden toimia kummina ja mennä naimisiin kirkossa . Rippikoulun jälkeen pääset osallistumaan seurakunnan isoskoulutukseen ja saat mahdollisuuden työskennellä isosena tulevilla ripareilla, lastenleireillä ynnä muilla seurakunnan leireillä.

Seurakunnan jäsenenä saat kutsun rippikouluun sinä vuonna, kun täytät 15 vuotta.

Mikäli et kuulu seurakuntaamme, mutta haluat mukaan rippikouluun, olet tervetullut. Jos haluat osallistua myös konfirmaatioon sinun tulee olla kastettu ja sinun tulee kuulua Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Kun olet 12–14-vuotias, sinut voidaan kastaa ja liittää kirkon jäseneksi annettuasi kirjallisellisen suostumuksen, jonka molemmat vanhempasi(/huoltajasi) ovat allekirjoittaneet. Mikäli haluat mukaan rippikouluun, mutta sinua ei ole automaattisesti kutsuttu, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Sodankylän seurakunnassa rippikoulu järjestetään leiririppikouluna. Rippikoulu pitää sisällään aloituspäivän, 8 päivän mittaisen leirin Sattasvaaran leirikeskuksessa sekä konfirmaation.

Vuoden 2024 rippileirit

• Rippikoulu I   Leiri: 27.12.2023-3.1.2024. Aloituspäivä 3.12.2023. Konfirmaatio: lauantaina 6.1.klo 10 Sodankylän kirkossa
  • Rippikoulu II  Leiri: 3.6.-10.6.2024. Aloituspäivä 7.4.2024. Konfirmaatio: lauantaina 29.6. klo 10 Sodankylän kirkossa
  • Rippikoulu III Leiri. 13.6.-20.6.2024. Aloituspäivä 14.4.2024. Konfirmaatio: sunnuntaina 30.6. klo 10 Sodankylän kirkossa

Kehitysvammaisten rippikoulut

Lappilaisille erityisnuorille järjestetään vuosittain oma rippileiri. Mikäli tuntuu siltä, että seurakuntamme perusrippileiri on liian haasteellinen, niin tämä on hyvä vaihtoehto rippikoulun suorittamiseen. Tähän ryhmään tulee nuoria eri puolilta Lappia ja leirijakson paikka vaihtelee vuosittain. Erityisnuorten rippileirin järjestämisestä vastaa seurakuntien yhteinen kehitysvammastyön pappi, jonka toimipaikka on Rovaniemellä. Häneltä voi kysellä tarkempia tietoja seuraavasta leiristä.

Aikuisrippikoulu

Koskaan ei ole liian myöhäistä käydä rippikoulua. Monelle ripari tulee ajankohtaiseksi häiden kynnyksellä tai silloin, kun joku läheinen pyytää kummiksi. Mikäli haluat ymmärtää uskoa, pohtia Jumalaa tai laajentaa käsitystäsi elämästä niin rippikoulu on siihen oiva tilaisuus. Aikuisrippikoulu toteutetaan yksilöllisesti papin kanssa keskustellen. Jos tunnet kaipaavasi ripariopetusta niin ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Rippinuoret polvistuneena ehtoolliselle.