Hautausmaksut

Hautapaikan maksu / 50 vuotta

Kun vainaja haudataan hautapaikkaan, seurakunta perii hautapaikasta maksun, jonka tuotto käytetään hautausmaan kunnostukseen.

Kotikunta Sodankylä

• arkkusija yhdelle arkulle               100 €
  • uurnahauta, jossa 1-9 uurnasijaa 60 €

Kotikunta muu kuin Sodankylä

• arkkusija yhdelle arkulle                250€
  • uurnahauta, jossa 1-9 uurnasijaa 120€

Haudankaivuu

Haudan kaivaminen ja peittäminen tehdään seurakunnan toimesta. Omaiset voivat halutessaan itse peittää haudan lapioilla. Tällöin peittäminen tulee tehdä välittömästi sen jälkeen, kun arkku on laskettu hautaan.

Kotikunta Sodankylä

• arkkuhaudan avaaminen    150 €
  • arkkuhaudan peittäminen  100 € ( itse peitettäessä 50 €, maksu sisältää jälkityöt )
  • uurnasijan avaaminen         100 €
  • uurnasijan peittäminen       50 € ( itse peitettäessä 25 €, maksu sisältää jälkityöt )

Kotikunta muu kuin Sodankylä:

• arkkuhaudan avaaminen    250 €
  • arkkuhaudan peittäminen  150 € ( itse peitettäessä 75 €, maksu sisältää jälkityöt )
  • uurnasijan avaaminen         150 €
  • uurnasijan peittäminen       100 € ( itse peitettäessä 50 €, maksu sisältää jälkityöt )

Hautamuistomerkin poisto ja takaisinasennus hautauksen yhteydessä

Mikäli hautapaikan alle tai sen viereen on aiemmin haudattu vainajia, haudankaivajan täytyy poistaa hautamuistomerkki ja mahdolliset reunakivet syrjään haudan kaivamisen ajaksi. Muistomerkkien ja reunakivien siirto tehdään seurakunnan toimesta, jos muistomerkin/reunakiven koko ei ylitä seurakunnan nostolaitteen kapasiteettia (700 kg). Kapasiteetin ylittävissä tapauksissa on omaisen tilattava siirto hautakiviliikkeen kautta. Seurakunta ei siirrä erikoismuistomerkkejä kuten haudankansilevyj, vaan omaisten on tilattava siirto hautakiviliikkeeltä.

• muistomerkin leveys alle 150 cm 75 €

• muistomerkin leveys yli 150 cm 100 €

• reunakivet 120 €

Hautapaikan varausmaksu

Hautapaikan varausmaksu oikeuttaa varaamaan kuolintapauksen yhteydessä hautausmaalta vapaana olevan hautapaikan. Hautapaikka tarkoitta joko yhden (1) arkkusijan arkkuhautaa tai 1-9 uurnasijan uurnahautaa.

Kotikunta Sodankylä 50 €/hautapaikka

Kotikunta muu kuin Sodankylä 100 €/hautapaikka

Poikkeukset maksuihin

Seurakunnalta voi pyytää lisätöitä hautapaikan kunnostamiseksi. Lisätöitä ovat esim. haudankansilevyn poisto/takaisinasennus, hautakivien oikaisutyöt ja muut edellä mainitsemattomat hautausmaatyöt. Seurakunta veloittaa lisätöistä 50 €/h (minimiveloitus 1 tunti).

Rintamaveteraaneille ja heidän puolisoilleen ovat hautasija, haudan avaaminen ja haudan peittäminen ilmaisia. Kiviensiirtomaksut peritään normaaliin tapaan.

Ulkomaille muuttaneelta henkilöltä, joka on ollut kirjoilla Sodankylän seurakunnassa viimeiseksi ennen ulkomaille lähtöä, peritään samat hautausmaksut kuin Sodankylän kunnan jäseniltä.