Virkatodistukset ja sukuselvitykset

Olemme siirtyneet aluekeskusrekisteriin 1.1.2022 alkaen. Tästä eteenpäin virkatodistukset ja sukuselvitykset tilataan Rovaniemen aluekeskusrekisteristä.

• Puh: 016 335 5200
  • Email: keskusrekisteri.rovaniemi@evl.fi
  • Nettisivut

Aluekeskusrekisteri on avoinna ma-pe klo 9-15

Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus tarvitaan perunkirjoitusta tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita.

Rovaniemen alueellinen keskusrekisteri on mukana valtakunnallisessa sukuselvityspalvelussa, jolloin sukuselvitykset  saa yhdellä tilauksella.

Kun vainaja on kuollut jonkin Rovaniemen alueelliseen keskusrekisteriin kuuluvan seurakunnan jäsenenä tai ollut viimeksi jäsenenä ennen siirtymistä muuhun rekisteriin, voit tilata virkatodistuksen (valtakunnallinen sukuselvitys) yhdellä todistuksella. Todistus kattaa kaikki Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien tiedot vainajan 15:sta ikävuodesta alkaen.

Virkatodistus seurakunnan jäsenestä voidaan luovuttaa alueellisesta keskusrekisteristä vasta kun henkilön kuolinpäivä näkyy seurakunnan rekisterissä. Entisen jäsenen osalta todistus tehdään henkilön jäsenyyden ajalta. Toimitusaika on noin kaksi viikkoa.

Ns. elää-todistus on henkilökohtainen todistus, johon merkitään käyttötarkoituksista riippuen perushenkilötiedot sekä tiedot puolisosta ja lapsista. Virkatodistus henkilökohtaisilla tiedoilla (elää-todistus) pyritään toimittamaan viikossa. Mikäli sukuselvitysmuotoisessa virkatodistuksessa on henkilön kohdalla maininta elää, hänestä ei tarvitse erillistä virkatodistusta.