Hautajaiset

Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä anna teille levon. (Matt. 11:28)

Tieto läheisen kuolemasta pysäyttää. Kuolema aiheuttaa aina surua ja hämmennystä.

Samalla on kuitenkin hoidettava monia käytännön asioita ja aloitettava hautajaisjärjestelyt. Vaikka voimia ei tähän aina tuntuisikaan riittävän, auttavat hautajaisjärjestelyt omalla tavallaan kulkemaan vaikean ajan yli.

Seurakunnan työntekijät auttavat hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa. He ovat myös tukena ja kuuntelijoina surun keskellä.

Hautaansiunaamiseen ja hautapaikkoihin liittyvät käytännön järjestelyt hoidetaan seurakunnan virastossa.

Ennen hautausta tai tuhkausta vainajan omaisten tulee toimittaa seurakunnan virastooon lääkärin antama lupa hautaamiseen. Ilman lupaa vainajaa ei voida haudata tai tuhkata!!! Hautajaisjärjestelyt voidaan aloittaa, vaikka lupa hautaamiseen viivästyisi.

Mikäli vainajasta tarvitaan virkatodistus, se on saatavissa Rovaniemen aluekeskusrekisteristäLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai maistraatista.

Hautaustoimisto huolehtii arkun tai uurnan hankkimisesta sekä vainajan kuljetuksesta.

Vainajan kuolemasta voidaan tiedottaa sanomakelloilla, joita soitetaan kirkossa. Mikäli omaisten toiveena on soittaa kelloja, asiasta tulee sopia seurakunnan virastossa.

Seurakunta rukoilee vainajan ja hänen läheistensä puolesta siunaamista seuraavan sunnuntain jumalanpalveluksessa.

Hautajaisissa suosittuja virsiä

• Sonatina from Cantata BWV 106, J.S Bach
  • Kehtolaulu, Armas Järnefelt
Ruumisarkku kirkon kuorissa

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi